Rus: Aplicarea Master Planului de Transport ar putea readuce în țară un milion de români plecați în străinătate

ioanrusmijlAplicarea Master Planului de Transport ar putea readuce în țară, în 2-3 ani, un milion de români plecați în străinătate, în condițiile în care, pe această zonă, avem astăzi o capacitate de 1,2 – 1,3 miliarde de euro, dar nu avem roabe, lopeți, hârlețe și bărbați care să lucreze, a apreciat, miercuri seară, ministrul Transporturilor, Ioan Rus

“Pe un termen mai lung, acest domeniu ar putea să absoarbă forță de muncă. Sute de mii ar putea veni să lucreze. Pe această zonă noi avem o capacitate astăzi de 1,2 — 1,3 miliarde de euro, pentru că în rest nu avem roabe, lopeți, hârleți și bărbați care să lucreze. Asta e capacitatea noastră. Dacă am vrea să facem un lucru, că noi o să avem mai mulți bani decât capacitatea — nu este fier beton, ciment și așa mai departe, între timp am redus fabricile..Acest document strategic sau acest plan național poate să aducă un milion de oameni, poate, acasă în 2-3 ani”, a spus ministrul Rus, la postul de televiziune Digi 24.

Potrivit șefului de la Transporturi, documentul are nu numai implicații economice, ci și valențe sociale “masive”, în condițiile în care circa trei milioane de români sunt plecați la muncă în străinătate.

“Asta am explicat și săptămâna trecută (la Bruxelles — n. r.) și am și reușit să grăbesc în discuția cu comisarii europeni, în special cu cel pentru transporturi, deci ne interesează să grăbim toate aceste procese (de aprobare a Master Planului General de Transport — n.r.) pentru că România are 3 milioane de oameni din forța activă în acest moment în Occident. Trei milioane. Din care vreun milion sunt fierari betoniști, zidari etc., lucrează în construcție, autostrăzi prin Europa. Au poate 1.500 de euro salariu. O spun foarte direct: de 700 de euro vin acasă jumătate din ei. În Portugalia, când s-a dat drumul la acest Master Plan, s-au întors vreo 700.000 de portughezi din toată Europa care făceau același lucru ca și noi. S-au întors acasă și au contribuit la acea infrastructură rutieră, feroviară, navală, aeriană, că același lucru l-au făcut și ei. Aproape un milion s-au întors portughezii”, a explicat Rus.

În plus, întoarcerea românilor plecați la muncă în străinătate ar putea echilibra bugetul de pensii, care este în prezent pe deficit, iar 200.000 de salariați ar putea rezolva această problemă.

“Dacă vă uitați pe bugetul de la pensii, el ar trece pe plus dacă ar avea încă 200.000 de salariați. La 200.000 ar fi pe zero. Acum ar trebui să iei ceva din bugetul mare și să picuri dincoace. Dacă aduc înapoi 300.000 sau 500.000 de români — că au unde lucra — se echilibrează inclusiv acel buget, dă posibilitatea bugetului mare să intervină altundeva, în învățământ, în sănătate etc. Peste tot poate să intervină. În realitate, nu vorbim de o chestiune meschină, ci de un echilibru mare, care s-ar putea naște, atâta doar că noi trebuie să lucrăm în continuare științific”, a continuat el.

Ministrul Transporturilor a criticat demersurile făcute la Bruxelles de o serie de parlamentari din Opoziție împotriva aprobării Master Planului General de Transport, subliniind că “noi nu avem dușmani la Bruxelles, ci colaboratori, iar dușmanii îi avem acasă”.

“Noi, de fapt, nu avem dușmani la Bruxelles. Acolo avem colaboratori. Noi avem dușmanii acasă. Adică, noi, în loc să discutăm, 14 parlamentari de la PDL au scris o scrisoare la Comisia Europeană în care făceau praf și pulbere Master Planul. În loc să le explicăm noi, să bem o cafea la mine la minister — uite, cum, ce, ăsta-i adevărul, trebuie să îl facem așa, că altfel nu ni-l aprobă ăia dacă-i vreo imixtiune politică — (…) a durat o lună și ceva până am răspuns la Comisie. Am scăpat de aia, eram cu Master Planul gata, un europarlamentar PDL a depus o altă scrisoare aproximativ la fel la Parlamentul European. Săptămâna trecută am explicat la Bruxelles: ‘Domnilor, dacă vreți, vin eu sau cineva de la minister, specialiștii, să fim audiați în Comisia pentru transporturi a PE mâine dimineață sau rămân acum încă trei zile să explic’. Ei zic: ‘Nu, singura posibilitate ar fi 29 iunie’, că ăia au altă agendă decât România. Dar noi, dintr-o prostie extraordinară, în loc să negociem, să discutăm aici, noi între noi, transferăm totul. Dacă mă duc acolo, ce-o să facă? Europarlamentarul din Irlanda o să moară de grija Master Planului meu? Nu, vor sta liniștiți și vor asista la scandal între românii din PDL-ul Parlament European și românii care se vor duce să susțină Master Planul”, a arătat Ioan Rus.

Sursa: AGERPRES


IBD

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ItalySpainEnglish